INFORMACJE KKPL - ROK 2017



ZŁOTY BOLKOW

16 lutego bieżącego roku minęło 50 lat od pierwszego lotu śmigłowca Bölkow Bo-105. Na początku lat 60. XXw., koncern Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH podjął starania, aby zbudować śmigłowiec konkurencyjny do już istniejących na rynku konstrukcji. W ich wyniku powstał, prosty w obsłudze i utrzymaniu lekki wielozadaniowy dwusilnikowy śmigłowiec. Była to pierwsza na świecie maszyna posiadająca sztywny wirnik główny, zbudowany z włókien szklanych wzmocnionych tworzywami sztucznymi.
Głównymi użytkownikami śmigłowca były służby ratownicze wielu krajów, jak też niemiecka armia, co świadczy o uniwersalności tej konstrukcji, która mogła być w szybki i łatwy sposób przebudowywana do różnych wersji. Mimo, że produkcja śmigłowca formalnie zakończona została w 2001 roku, aktualnie lata on w ponad 40 krajach świata i produkowany jest także na licencji.
W Polsce Bo-105 mogliśmy podziwiać m.in. na Śmigłowcowych Mistrzostwach Świata w Piotrkowie Trybunalskim, na pokazach w Góraszce, na pokazach w Radomiu, oraz w czasie koncertu zespołu Metalica na warszawskim lotnisku Bemowo. Można było wtedy zobaczyć duże możliwości akrobacyjne tej maszyny.
Luty 2017 to nie tylko miesiąc złotego jubileuszu, ale też miesiąc, w którym zaczyna się także historia "polskiego" Bolkowa. Właśnie w tym miesiącu wykonano pierwszą próbę silników oraz pierwsze (naziemne) torowanie łopat wirnika nośnego.
Niebawem, dzięki grupie zapaleńców, już niedługo rozpocznie on swój „nowy” cywilny żywot w kategorii specjalnej. Będzie to Bo-105 P1M (n/s 6019) latający wcześniej w lotnictwie Bundeswery z numerm ogonowym 86+19. W Polsce będzie miał znaki SP-YBO.

Tekst i Zdjęcia P.B.

Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105



POLSKIE PRZYRZĄDY POKŁADOWE

Ukazała się dość niecodzienna książka związna z polską techniką lotniczą okresu międzywojennego. Jej tematem są tablice przyrządów pokładowych sześciu najsłynniejszych polskich samolotów: PZL P.11c, PZL.37 Łoś, PZL.23 Karaś, Lublin R-XIII ter, RWD-14 Czapla i PWS-26. Po raz pierwszy można je zobaczyć w kolorze. Więcej o informacji książce można zobaczyć tutaj.
Osobiście uważam, że powinna się ona znależć na półce każdego miłośnika polskiego lotnictwa.

R.S.



SOKÓŁ NA STRZELNICY

Podczas pobytu w Kochcicach koło Lublińca, na terenie Ośrodka Rekreacyjno-Wypoczynkowego "Strzelnica", zobaczyłem śmigłowiec Sokół. Jest on jedną z atrakcji na terenie pola paintballowego. Okazało się, że to egzemplarz ze znakami SP-PSC (nr fabr.30.01.04) , a więc czwarty egzemlparz lotny. Do ośrodka trafił w roku 2014 ze skupu złomu w Węglowicach. Co jescze wiemy o tym egzemplarzu:
- pierwszy lot, trwający 52 minuty, wykonał 24.07.1984 (pilot Zbigniew Dąbski),
- wpisany do rejestru 31.08.1984;
- wykreślony z rejestru 10.11.1989, w uzasadnieniu wniosku o skreślenie napisano: Przeznaczenie śmigłowca na stoisko do prób układów dla WSK-Rzeszów;
- w próbach naziemnych i w locie wypracował ponad 600 godzin;
- na tym egzemplarzu testowano prototypowy układ elektrohydromechaniczny układ sterowania śmigłowcem W-3.

Tekst R.S. Zdjęcia Kocur

SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04)



II Zmiana Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Kuwejcie

5 stycznia 2017 roku w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku pożegnano II zmianę PKW udającą się do Kuwejtu.

POWRÓT STRONA GŁÓWNA / BACK TO MAIN PAGE




Wszelkie prawa zastrzeżone. Zdjęcia i inne materiały z tych stron nie mogą być używane lub publikowane, zarówno do celów zarobkowych, jak i innych,
w jakiejkolwiek formie, bez zezwolenia autorów.